Premiera Moto
WP Premiera Moto Partner wydania
Filip Buliński , 21 października 2019

Nowe Renault Clio – nowe silniki na nowe czasy

Partner wydania
Jeździsz po mieście i nie chcesz często odwiedzać stacji benzynowej? Nie ma problemu. Wolisz bardziej dynamiczną jazdę? Proszę bardzo. Często jesteś w trasie i pokonujesz większe odległości? Oto rozwiązanie. Renault przygotował szeroką gamę jednostek napędowych nowego Clio tak, by każdy znalazł coś dla siebie. A to jeszcze nie koniec, bo francuski producent szykuje dalsze nowości.

Choć mówi się, że downsizing jest czymś współczesnym i psuje piękno motoryzacji, to jakby spojrzeć wstecz, małe silniki stosowane były od bardzo dawna, szczególnie w segmencie samochodów miejskich. Jest to raczej zrozumiałe z uwagi na ich przeznaczenie, ale i tak słyszy się głosy, że i w tej klasie jednostki powinny być większe. Pierwsze Clio dysponowało silnikami od 1.1 do 1.4 w przypadku benzyniaków, oraz 1.9 w przypadku diesla. A jego poprzednik? Najmniejszy silnik w Renault 5 miał zaledwie 0,8 litra pojemności.

Co więcej, w Japonii, po II wojnie światowej, powstała specjalna grupa aut – kei car – która musiała spełniać pewne wymagania, w tym określone gabaryty i silnik. Jednostka może obecnie mieć maksymalnie 0,66 litra pojemności oraz 64 KM. Mimo tych ograniczeń, auta są niezwykle popularne i występują także w postaci przestronnych minivanów.


Wracając do Europy. Skoro technologia idzie do przodu i obecnie możemy korzystać z takich rozwiązań jak turbosprężarki, bezpośredni wtrysk czy nawet odjęcie 1 cylindra bez utraty mocy czy przyjemności z jazdy, co w efekcie obniża spalanie, to czemu z tego nie skorzystać. Renault wykorzystując nowoczesne rozwiązania przygotowała gamę silników, w której zarówno mieszczuchy jak i wędrownicy znajdą coś dla siebie.

Co więcej, wszystkie silniki przystosowano do spełnienia najnowszych norm emisji spalin. Dzięki temu nie tylko charakteryzują się niskim spalaniem, ale także wydalają mniej szkodliwych substancji do atmosfery.

Gamę silnikową nowego Renault Clio otwiera niewielki, prosty, silnik 65 SCe. Wolnossąca, 3-cylindrowa jednostka o pojemności 1 litra ma moc, jak sama nazwa wskazuje, 65 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 95 Nm. W połączeniu z 5-biegową przekładnią manualną zapewnia płynną i ekonomiczną jazdę po miejskich uliczkach.
Jednostka TCe 100 jest następcą popularnej i chwalonej jednostki 0.9 TCe znanej m.in. z poprzedniej generacji. Podniesienie pojemności silnika do 1 litra zaowocowało zwiększeniem mocy do 100 KM a maksymalnego momentu obrotowego do 160 Nm, co czyni jednostkę bardzo elastyczną. Znajdziemy tu takie nowości jak zawór podciśnienia turbosprężarki sterowany elektrycznie czy podwójny układ zmiennych faz rozrządu sterowany hydraulicznie. Dodatkowo powłoki cylindrów zostały specjalnie utwardzone (Bore Spray Coating).

Dla spragnionych sportowych wrażeń, Renault przygotował nowy silnik, który powstał we współpracy z Mercedesem. 4-cylindrowa jednostka 16-zaworowa TCe 130 FAP ma 1.3 litra pojemności i generuje aż 240 Nm momentu obrotowego dostarczając odpowiedni zastrzyk mocy w każdym zakresie obrotów. Dzięki szybkiej, dwusprzęgłowej przekładni EDC, przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa tylko 9 sekund. Aby spotęgować przyjemność z jazdy, w wyposażeniu znajdą się także łopatki zmiany biegów pod kierownicą. Oprócz sportowych doznań, skrzynia EDC przyczynia się także do niższego zużycia paliwa i emisji CO2.

Dla osób podróżujących, pokonujących duże odległości oraz flot, przygotowano oszczędny silnik wysokoprężny dCi 115. Jednostka o pojemności 1.5 litra generuje 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dzięki czemu wyprzedzanie na trasach przebiega sprawnie i bezpiecznie. W silniku zastosowano system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który najskuteczniej neutralizuje tlenki azotu w spalinach, dzięki czemu udało się spełnić najnowsze normy czystości spalin.

To jednak nie wszystko, ponieważ Renault planuje wprowadzić kolejne nowości już w 2020 roku. Do większego silnika TCe 100 przewidziano 2 nowinki. Pierwszą jest opcjonalna przekładnia X-TRONIC zapewniająca większą elastyczność podczas miejskich podróży. Skrzynia posiada funkcję D-STEP, która odtwarza działanie skrzyni wielostopniowej, dzięki czemu sprawdzi się także w trasie.

Druga nowość skierowana jest dla tych, którzy myślą o obniżeniu kosztów eksploatacji oraz niższej emisji spalin – mowa o możliwości fabrycznej instalacji LPG. W wersji z manualną skrzynia o 6 przełożeniach taki skonfigurowany samochód zapewni wysoką efektywność energetyczną, szczególnie poza miastem.

W 2020 roku, po raz pierwszy w Renault Clio, doczekamy się także napędu hybrydowego „full hybride” E-TECH. Z myślą o środowisku Renault E-TECH zapewnia maksymalną wydajność przy ograniczeniu strat energii i jej szybkim odzyskiwaniu i doładowywaniu akumulatorów. Samochód zostanie wyposażony w tzw. inteligentny pedał gazu.

Po jego puszczeniu, system odzyskuje energię jednocześnie powoli wyhamowując pojazd. Napęd hybrydowy oparty na specjalnie dostosowanym silniku benzynowym 1.6 i 2 silnikach elektrycznych z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh zapewnia nawet do 40% niższe zużycie energii w cyklu miejskim, niż w przypadku klasycznej jednostki spalinowej.

Obecnie wprowadzone oraz planowane jednostki napędowe i skrzynie biegów czynią z nowego Renault Clio bardzo wszechstronny samochód, skierowany do różnych grup, dający duże możliwości wyboru i personalizacji. Jednocześnie nie zapomniano o tym, co jest w dzisiejszych czasach ważne, czyli niskie spalanie oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji.

W materiale wykorzystaliśmy zdjęcia Macieja Lubczyńskiego

atten

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

close