Premiera Moto
WP Premiera Moto Partner wydania
Partner wydania
Utrzyma odległość od auta z przodu, samo zahamuje, a także dostosuje się do nastroju kierowcy. Renault Clio piątej generacji dowodzi, że najnowsze technologie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu wcale nie są zarezerwowane tylko dla flagowych modeli.

Przez lata segment B kojarzył się samochodami, które nie oferowały zbyt wiele poza silnikiem, kołami i "jakimś" wnętrzem. Auta miejskie musiały być małe i tanie, więc producenci rezygnowali nie tylko z przestrzeni, ale też ze stosowanych w nich technologii. Modele tego segmentu nigdy nie były pierwsze w kolejce po najnowsze rozwiązania, przez co traciły w dwóch ważnych kategoriach: na komforcie i bezpieczeństwie. I choć nawigacja czy klimatyzacja były już dostępne w drugim pokoleniu Clio, wszystko się zmieniło, gdy w 2005 roku na rynku pojawiło się Clio trzeciej generacji.

Francuzi powiedzieli "dość" i pokazali auto, które choć małe, było naprawdę potężne. Nie mam tutaj na myśli mocy (choć 197-konna wersja RS do dzisiaj jest uznawana za jednego z najlepszych hot hatchy wszechczasów), a tego, co Clio oferowało. Było pierwszym modelem w segmencie B, które otrzymało maksymalną notę pięciu gwiazdek Euro NCAP w testach zderzeniowych. Na pokładzie pojawiły się też takie udogodnienia jak dostęp bezkluczykowy, automatyczna klimatyzacja czy system kontroli ciśnienia w oponach. Dzisiaj to standard, ale wtedy wyróżniało francuskiego hatchbacka na tle konkurentów.


Teraz na rynku debiutuje piąta generacja Clio, która kontynuuje tę tradycję. Najnowsze wcielenie auta już w standardzie oferuje naprawdę sporo. Mamy tu światła Full LED, czujnik zmierzchu, funkcję rozpoznawania znaków drogowych czy liczne systemy bezpieczeństwa. Auto posiada też system utrzymania pasa ruchu Jednak na tym nie koniec, ponieważ miejski hatchback może być wyposażony w znacznie więcej.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Nie ulega wątpliwości, że bezpieczeństwo jest dla Renault kwestią priorytetową. Właśnie dlatego aktywny system wspomagania nagłego hamowania wykrywający pieszych i rowerzystów jest na pokładzie każdego Clio. W sytuacjach, gdy kierowca nie zauważy niebezpiecznej sytuacji, auto zwróci mu na to uwagę, a jeśli nie zareaguje – podejmie odpowiednie kroki i samo zahamuje. Co ważne, system działa także w nocy.

Standardem w Clio jest też czujnik zmierzchu, dzięki czemu auto wie, kiedy włączyć światła. Opcjonalnie może być też wyposażone w funkcję automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania. Korzystając z przedniej kamery samochód rozpoznaje, kiedy może użyć mocniejszych reflektorów, co z kolei poprawia widoczność w nocy. Podróżując po Polsce ciągle można trafić na nieoświetlone odcinki drogi, dlatego ta funkcja jest tak ważna w naszym kraju.

Z kolei jeśli zjedziemy na autostradę to przyda się tam aktywny regulator prędkości, który jest dostępny w Clio z automatyczną skrzynią biegów. Podobnie jak w zwykłym tempomacie można tu ustawić prędkość, z jaką będzie jechało auto. Różnica polega na tym, że tutaj samochód wie, jaka odległość dzieli go od poprzedzającego pojazdu i potrafi tak dostosować szybkość, by zachować bezpieczny dystans. Kierowca może regulować, jak daleko za innymi uczestnikami ruchu chce podróżować i robi wskazując na czas dzielący

Nie zapomniano o wygodzie

Kompaktowe wymiary sprawiają, że Clio wciśnie się w każdą lukę. W manewrowaniu na ciasnych miejscach parkingowych pomoże kamera 360° po raz pierwszy dostępna w aucie Renault. Dzięki temu na ekranie widzimy obraz tego, co znajduje się dookoła samochodu, co z kolei pozwala na uniknięcie przeszkody lub dojechanie "na milimetry". Kamerę można włączyć na dwa sposoby: albo poprzez wrzucenie wstecznego biegu, albo przyciskiem. Ten drugi wariant pozwala też wykorzystać ją podczas przeciskania się przez wąskie uliczki małych miasteczek.

A gdy już znajdziemy się na szerokiej drodze, będziemy mogli rozkoszować się nie tylko jazdą, ale też muzyką. Renault od lat współpracuje z marką Bose, by dostarczyć najwyższej jakości system audio i nie inaczej jest w przypadku modelu Clio. Zestaw został zaprojektowany konkretnie pod ten model, co pozwoliło inżynierom opracować go tak, by grał jak najlepiej. Nowością jest subwoofer Fresh Air Speaker, który poprawiania brzmienie dźwięków o niskiej częstotliwości, ale w przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań nie wpływa na pojemność bagażnika.

Kierowcy szukający maksymalnej personalizacji docenią z kolei system MULTI-SENSE. Pozwala on dostosować ustawienia silnika, układu kierowniczego, a także oświetlenie ambiente do swoich potrzeb i nastroju. Poza trybem MySense, w którym kierowca ma pełną kontrolę nad sytuacją, producent przewidział dwa ustawienia. Pierwszym jest Eco, który ma za zadanie wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa, a przez to emisji CO2. Drugi to Sport. Po jego wybraniu reakcja na pedał gazu staje się szybsza, a układ kierowniczy pracuje z wyraźniejszym oporem. Renault pozwala przypisać kolor oświetlenie do każdego z trybów, ale ten ostatni zdecydowanie zasługuje na czerwony. Poza nim do wyboru są biały, niebieski, jaskrawo niebieski, żółty, pomarańczowy, zielony i fioletowy.

Fani nowinek technologicznych z pewnością docenią duży, 9,3-calowy ekran systemu multimedialnego oraz wbudowaną ładowarkę bezprzewodową. Wystarczy położyć na niej kompatybilny telefon, a ten zacznie się ładować.

Czy to ciągle segment B?
Rozwiązania, które trafiły na pokład nowego Clio, jeszcze niedawno były rzadkością nie tylko w klasie aut miejskich, ale też kompaktowych. Mimo to małe Renault zdecydowanie zachowuje swój miejski charakter. Ma niewiele ponad 4 metry długości, co sprawia, że wciśnie się w każdą lukę. Z kolei paleta ekologicznych silników spełniających normy Euro6 wkrótce uzupełni odmiana hybrydowa, która w mieście będzie w stanie poruszać się wyłącznie dzięki energii elektrycznej przez nawet 80 proc. czasu.

W materiale wykorzystaliśmy zdjęcia Macieja Lubczyńskiego

atten

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

close